Kecoh...Katedral Notre Dame Dan Masjid Al-Aqsa Terbakar Pada Waktu Yang Sama - Bulletin Saya

Wednesday 17 April 2019

Kecoh...Katedral Notre Dame Dan Masjid Al-Aqsa Terbakar Pada Waktu Yang Sama

0
Kecoh...Katedral Notre Dame Dan Masjid Al-Aqsa Terbakar Pada Waktu Yang Sama

Kecoh malam tadi apabila dua bangunan ikonik dan bersejarah dunia, Masjid Al-Aqsa, Baitulmuqaddis yang merupakan kiblat pertama umat Islam dan Katedral Notre Dame di Paris terbakar pada waktu yang sama.
Rakaman video menyaksikan asap dan api muncul dari atap struktur ruang solat yang dikenal pasti sebagai Bilik Solat Marwani.



طواقم الإطفاء تخمد حريقاً اندلع على سطح المصلى المرواني في المسجد الأقصى.

Salah seorang penjaga masjid memberitahu bahawa kebakaran berlaku di bahagian atap masjid dan petugas pemadam kebakaran berjaya menghentikan kebakaran tersebut.
Polis Israel telah membuka satu siasatan kes ke atas kejadian itu susulan ketidak-hadiran seorang pengawal yang sepatutnya bertugas ketika insiden itu berlaku.
Selain itu, pada waktu yang sama turut berlaku kebakaran di Katedral Notre-Dame apabila sebahagian daripada bangunan itu musnah dijilat api.



La Catedral de de en llamas!! Tristeza, impotencia y desolación!!
Toute ma solidarité aux pompiers de la ville, Courage ma !! on fire!! We feel sad . It is unrecoverable. It reaches us very deep😢😢😢😢😢




لحظة اندلاع حريق في كاتدرائية نوتردام وسط العاصمة الفرنسية باريس

Seorang ahli bomba turut tercedara dalam misi menyelamat bangunan berkenaan.  Presiden Perancis, Emmanuel Macron memberitahu ia adalah insiden paling teruk pernah berlaku.  Dalam masa yang sama, beliau turut memberi amaran bahawa api kemungkinan akan terus membakar selama beberapa hari ini.

Walau bagaimanapun struktur utama Notre Dame serta dua menaranya dapat diselamatkan.  Api yang sangat dahsyat telah memusnahkan bumbung mercu tanda warisan dunia UNESCO yang berusia 850 tahun itu.
Author Image
AboutKakak Nany

seorang blogger sepenuh masa yang memaparkan isu semasa

No comments:

Post a Comment