Umur Baru 23 tahun ,Pemuda ini beli rumah RM400K dengan gaji RM1,000 sebulan - Bulletin Saya

Saturday 23 December 2017

Umur Baru 23 tahun ,Pemuda ini beli rumah RM400K dengan gaji RM1,000 sebulan

0
Umur Baru 23 tahun ,Pemuda ini beli rumah RM400K dengan gaji RM1,000 sebulan

Asas nak membeli rumah? Buat simpanan dan berjimat cermat. Itulah yang dilakukan oleh anak muda ini. Biarkan gaji basic RM1,000, namun keinginannya untuk membeli rumah menjadi matlamat utama. Dia sanggup menahan nafsu dari berbelanja.

Selepas beberapa bulan, akhirnya dia berjaya membeli sebuah rumah untuk didiami bersama ibunya. Alhamdulillah. Inilah cara yang betul jika ingin membeli rumah, bukannya menggunakan jalan pintas yang akhirnya memakan diri di kemudian hari. Semoga bermanfaat!

Umur 23 tahun boleh beli rumah berharga hampir RM400,000 dengan basic RM1,000 sahaja. Ini adalah thread.

Rumah atau kereta? Kalau korang rasa sudah mampu nak ada komitmen beli rumah, jangan beli kereta kerana kereta adalah liabiliti, bukan aset.

Buat apa membazir RM100,000 beli keret a kalau enam bulan akan datang, nilai kereta itu hanya RM80,000. Rugi. Dari beli kereta, baik beli rumah.


Rumah lelong around RM100,000 pun ada pada zaman sekarang. Mungkin selepas dua tahun kemudian, harga rumah dah jadi RM100,000+.

Macam mana nak mula beli rumah? Cuba cari harga rumah yang anda nak beli. Simpan sekurang-kurangnya 10% dari harga rumah itu sebelum proceed beli. Jimat tahan sikit hawa nafsu.
Setahun simpan duit. Kalau kerja korang ada over time atau allowances, buat kaw-kaw selama empat hingga enam bulan untuk dapat payslip yang cantik untuk loan korang.

Gaji tu kalau boleh simpan 65%. Guna gaji untuk tambang pergi kerja dan makan sahaja. Yang lain tahan dulu untuk enam bulan sahaja.

Bila simpanan dalam akaun bank kau dah ada macam gunung semut dan payslip pun cantik, dah boleh cuba merisik rumah yang kau suka.
Author Image
AboutKakak Nany

seorang blogger sepenuh masa yang memaparkan isu semasa

No comments:

Post a Comment